fredag 13 november 2009

Paus i propagandafabriken

Sitter och jobbar för fullt med propaganda. Vi ska i kväll köra en specialsändning som förklarar för folket varför chockhöjningar (2-10 ggr om!!!) av el-, värme- och varmvattentaxorna är nödvändigt.

Min uppgift som chefredaktör är att leda redaktionen i att överge tidigare planerade inslag och sjösätta en armada av propagandainslag.

Armadans struktur har klarlagts mig och mina fyra redaktörer under ett specialmöte med radiochefen A M i förmiddags. Hon gav oss en lapp med 9 punkter:

* direktsändning med ministrar kl 20.15 i kväll, där de förklarar "reformen"
Vårt körschema ska se ut så här:

a) el - textversion höjningar Azamat/Meerim (om hur, när, var energipriserna ska höjas)

b) el - reportage från regeringen Rathan/ (om att energipriserna ska höjas för landets bästa)

c) el - hemma-hos-rep om elanvändning Elmira- (om att folket använder för mycket energi)

d) el - expertintervjuer -Kasiet - (om att infrastrukturen är skit och priserna behöver höjas)

e) el - regionerna -Gulböbö/Ermek- (om att infrastrukturen är skit där också, och priserna behöver höjas)

f) pensionerna höjs - presidentens tal (om att pensionerna ska höjas så att alla har råd med energi)

g) pensionerna höjs -Ratkhan- Socialfonden förklarar

h) Utvecklingsagenturen Xalida


Samtidigt sitter jag här och läser om att oppositionsledaren Tekebajev kallats till åklagare efter sina kategoriska anklagelser i veckan om att presidenten gjort en legal statskupp och massiva grundlagsbrott när han nyligen gjorde om statsledningen och bland annat flyttade UD och Säpo från parlamentets/regeringens till presidentens kontroll.


Och så satt jag och tänkte att "mhmmm och här sitter jag och hjälper presidenten med att få folket att inte göra uppror mot hans elprishöjning". Det är liksom tydligt vilken sida jag är på just nu.


Till saken hör att jag har en del inofficiell information om spelet bakom kulisserna, och det är uteslutande deprimerande information:


Det är Världsbanken som omedelbart ligger bakom höjningarna. I förra veckan hotade de regeringen att omedelbart avbryta pengaflödet om inte regeringen höjer energitaxorna mot "självkostnadspriset."


Världsbanken har i månader och år hållit energisystemet under armarna med miljontals i bidrag och lån till landet. De har krävt att svindleriet av omkring 30 procent av elen måste upphöra. Men regeringen har låtit infrastrukturen fullständigt förfalla, exporterat el och lett landet in i den energikris där nu sedan ett år minst elektriciteten regelmässigt stängs av. För närvarande nattetid i hela landet, givetvis med allvarliga konsekvenser för befolkningen socialt och ekonomiskt.


Senast i maj bad Världsbanken regeringen börja höja tarifferna. Men regeringen vägrade, det var ju presidentval i juli och man ville se bra ut inför folket. Istället sparkade man i hemlighet den populäre gamle ryske trotjänaren Lev Vasiljev, chefsingenjör vid Bisjkeks kraftvärmeverk, som talade öppet om svindleriet och kapitalförstörelsen.


Nu i förra veckan förlorade banken tålamodet och förklarade att höjer ni inte omedelbart tarifferna så fryser allt energibistånd inne. Okej, sa regeringen. Därmed får de 4 m $, hälften i bidrag och hälften i lån. När priserna är höjda till självkostnadspriset (omkring 1,75 som per kilowatttimme tror jag, dvs ca 30 öre), kommer banken att skänka mer pengar.


Dessutom ger banken ett budgetstöd på 30 m $, men bara om regeringen lovar att lägga stora delar av det på sociala bidrag till utsatta grupper - pensionärer, invalider, ensamstående etc - de som drabbas värst av energiprishöjningarna. Detta ska förhandlas i nästa vecka mellan regeringen i Bisjkek och Världsbanksledningen i Washington DC.


Vad hade hänt om regeringen vägrat att höja priserna? Den frågan är intressant, och avslöjande. Tydligen är kraftvärmeverken och infrastrukturen i bedrövligt tillstånd -- som jag förstår saken har regimen medvetet låtit detta ske och istället stulit alla pengar själva. Kirgisistan HAR rejäla inkomster från tullar, och till exempel den enorma amerikanska militärbasen på 60 ha ger landet 60 m $ om året minst.


Källor med insyn i samtalen med Världsbanken säger till mig att regimen mycket väl kan ha även en långsiktig plan med att låta energisystemet förfalla. En klassisk variant i utvecklingsländer är tydligen att köra allmännyttan i botten, och sedan privatisera den i en riggad upphandling och tjäna ytterligare enorma medel på att sälja den till vrakpris och därefter i åratal på en vinstdrivande monopolställning.


Så vad HADE hänt? Tydligen är för närvarande två "kokare" och en turbin ur funktion på kraftvärmeverket i Bisjkek och verket går på halv kapacitet och inom kort kan även denna, som går på övervarv, störta samman. I så fall kan el, värme och varmvatten slås ut för stora delar av befolkningen och det vill regeringen inte riskera.


Men regimen har alltså såvitt jag förstår det låtit situationen bli så här extrem i sitt spel med Världsbanken, för att mjölka maximalt med pengar från västvärlden. Och det verkar ju gå bra.


---


Vad händer i övrigt? Jag har just gått ned med ett USB-minne till radiochefen med våra radioreportage om OSSE:s rapport om valfusket i presidentvalet i somras. Till vår glädje accepterade hon i går texten i det ryska inslaget, och sa att det här ska sändas i ett analytiskt veckomagasin i helgen (lördag kl 19 på kirgisiska, 21 på ryska, repris söndag kl 08 resp 19, lokalt tid, lyssna gärna) så jag hoppas faktiskt att det kommer att sändas. Och i så fall är det en liten bedrift tycker jag!


Nästa vecka hoppas jag gå vidare med Tekebajevs anklagelser om grundlagsbrott. Men först är det helg. I kväll middag med goda vännen och journalisten Anne Jalakas och resten av det svenska projekt som i ett par år jobbat med att införa genusperspektiv i förvaltning, politiska partier och medier här. Senare i kväll flytt hem till en bekant affärsman som tycker jag ska bo i hans eurostandard-villa 100 meter från jobbet istället för i miljonprogrammet Utjkun 45 min bort. Det tycker jag också. I helgen hoppas jag bastu som vanligt.


PS. En rolig grej är att jag stötte på radiochefen i trapphuset (hon var på väg ut bakvägen i sin päls för att sätta sig i sin svarta snygga tjänstebil) och jag nämnde nåt dunkelt om att Världsbanken har en del intressant att lägga till - och hon sa "javisst, ring dem!". Hehe, så det ska vi också försöka ge detta bakgrundsperspektiv, men i dag hinns det inte.

2 kommentarer:

Martin Smedjeback sa...

Vad jag beundrar din kamp bakom kulisserna och avundas inte de många ideologiska och strategiska beslut du måste ta dagligen! Tack för att du låter oss se det få ser!

Robert Erlandsson sa...

...kurar skymning med en stilla fredagsguinness på wirströms.. i helgen beger jag mig ut med motorsågen och gallrar i urskogen!
Tänk vilka olika stigar man vandrar, hoppas våra korsas snart.

En trevlig fredag den 13:e önskas!