fredag 6 november 2009

Nu får det vara nog!

17.25. Nu måste det väl ändå vara dags att sluta här på radion. Gå ned en trappa till chefen och säga hej då.

I dag har varit en nyhetsintensiv dag. Vi har berättat om en dödad journalist, jag har tappat humöret med en reporter som kom 45 minuter sent, vi har jobbat med massa ambitiösa reportage. Och i morse kom ett rykte om ny radio- och tv-chef, och redan då var jag nära att avgå eftersom radiochefen Asel Djeksjenovna tycktes förbjuda mig att rapportera om det men sen ändrade sig.

Men nu på kvällen kom jag tillbaka till redaktionen efter att presidentens sekretariatschef hållit möte med alla medarbetare om den nya strukturen. Och får höra av min ryska sändningsredaktör att radiochefen Asel ringt och berättat om saker som vi måste sända och exakt var i sändningen (först) de ska komma. Den kirgisiska versionen har redan sänts, hon ringde lagom.

Så här ser bossens (och nu vårt) upplägg ut:

1. Förre premiärministern Usenov har i dag av presidenten utnämnts till Chef för Utvecklingsfonden (en presidentens son underordnad fond med hundratals miljoner dollar som bl a ska attrahera riskkapital och finansiera biffiga projekt, min komm)
2. Ett Tillsynsråd för Utvecklingsfonden har i dag av presidenten bildats.
3. Förre radio- och tv-chefen Esjymkanov har i dag av presidenten utnämnts till Chef för Tillsynsrådet för Utvecklingsfonden.
4. Förra tv-chefen Urumkanova har i dag av presidenten utnämnts till Radio- och TV-chef.
5. (Presidentens utrikeschef) Ryskulov har i dag av presidenten utnämnts till vicepresident.
6. Sutalinov har i dag av presidenten utnämnts till chef för säkerhetstjänsten GSNB (han var chef där förut också, men den har bytt namn).
7. Presidenten åker till Turkiet över helgen.
8. I dag svors regeringen in, inför parlamentet.
9. I dag beslutades om att krympa parlamentet från 12 till 9 ständiga utskott, och minska personalen med 200 pers.

Detta är alltså radiochefens order inför kvällens långa nyhetssändning. Inte till mig, "chefredaktören", utan direkt till mina båda sändningsredaktörer. Först därefter ska det övriga vi gjort i dag; dricksvatten i byarna SagymB/GM

b) Journalisternas dag i morgon EN/Kasiet???? journalistikens historia i Kg.

c) Hemlösa inför vintern EN/Chalida????

d) parlamentet KK/GS

e) andningsmasker GS/ GM samt några telegram

få plats.


Jag är nog i första hand arg på att Asel ringde mina underordnade och inte mig, dvs en klassisk "överkörning." Det visar att hon inte respekterar mig som redaktör och saboterar redaktionens arbete. Men okej, om jag har några konkreta journalistiska motargument också då, hur skulle jag ha lagt upp kvällens sändning (som nu börjar om 1 h 10 min)?


(För det första skulle jag inte hört talas om förändringarna, för de kom så himla sent och bara på presidentens hemsida. Så tack för tipset, Asel, kul att du har bra källor i Vita huset. För det andra - tveklöst är det viktiga grejor, vare sig man gillar det eller inte så är det ofta grejor av stor betydelse som sker hos makten i en auktoritär stat. Och även om det mesta är framställt som propaganda och sloganen "syns du inte så finns du inte" respektive "all reklam är god reklam" säkert gäller, så är det samtidigt bättre att undersåtarna har någon koll på makten än lever i komplett mörker om vilka och hur deras verklighet avgörs.)


Frågan som nu påverkar om jag omedelbart ska säga upp mig är huruvida något annat ämne enligt mig borde förtjäna en plats hos de nio första på Asels lista. Vad tycker ni?


Mitt svar är ett självklart ja. Åtminstone på plats åtta borde till exempel ett bra inslag om dricksvatten i byarna som ambitiöse reportern Sagymbek Abdykalykov gjort, eller det om andningsmasker inför svininfluensehotet, ha kunnat komma. Att regeringen svurits in är inte jätteviktigt, landet byter ministrar ganska ofta. Och vi har rapporterat om den kommande bantningen av parlamentet i ett par veckor.


Frågan är alltså om jag ska sluta. Och till exempel hyra ett tält och spritkök och dra ut i bergen någon vecka. Eller boka om flygbiljetten och höra om Helena fortfarande erbjuder ett vik på SR Gotland. Jag tar med mig min toapappersrulle och går på toa och tänker över saken.

1 kommentar:

Kalle Kniivilä sa...

Nu är väl klockan så mycket i Bisjkek att du redan antingen har sagt upp dig eller gått hem - medan vi haft personalinformation om ett sparpaket här på Sydsvenskan...

Men jag tycker inte att du ska säga upp dig i vredesmod, utan ta ett ordentligt snack med högsta hönset och förklara att om det ska vara någon mening med att du jobbar där så måste du ha något att säga till om.

Och om hon inte går med på detta både i ord och i handling så kan du väl sedan säga upp dig under ordnade former på tisdag, onsdag eller torsdag. Vilket det än blir så har du mycket att berätta, hoppas att detta blir en fyllig artikel i Journalisten eller någonstans. Glöm inte att fotografiskt dokumentera arbetsmiljön!

Trevlig helg...