måndag 30 november 2009

Omtumlande helg

Sitter hemma hos goda vänner i en pittoresk trästuga i Hammarkullen i nordöstra Göteborg. Har slungats från de skrovliga fasaderna och utsattheten i Bisjkek till förstaadventsidyll, knytkalas med små barn och pepparkakor. En rejäl kulturchock efter 10 veckor i Centralasien.

Det har också varit en mediechock i helgen och här är länkarna:

* Sön 29 nov. GP Kultur: Hur mycket går det att förändra?
* Sön 29 nov. P3 Verkligheten: Rapport från kirgiziska statsradion.
* Mån 30 nov. P1 Studio Ett: Bomullsslaveri i Centralasien

I förmiddags stod jag också inför rätta för en folkrättsaktion jag genomförde i maj 2007 mot att Nato har trupper som illegalt anfallit t ex Irak.

Nu hoppas jag på några dagars ledigt i Småland och sen kanske på Gotland.


1 kommentar:

Kalle sa...

Råkade vara i Göteborg i helgen och såg din artikel i GP, snyggt och stort redigerat på första uppslaget i kulturdelen. Det andra har jag missat, tack för länkarna!

Har du kontakt med dina gamla kolleger, vet du vad som händer där nere nu?

Tredje del i Kirgizistanserien i Sydsvenskan i helgen, tror jag. Efter den är det två bitar kvar, en av dem ännu oskriven. Börjar bli dags att skriva den, blir allt svårare med närvarokänslan ju mer tiden går.