onsdag 11 november 2009

Hoppas publicera rapport om valfusket

Vi jobbar just nu hårt med att försöka berätta om en rapport om det grova valfusket i presidentvalet i kvällens radiosändningar här på statsradion.

I dag har min reporter intervjuat Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa, vars valobservatörskomponent ODIHR skrivit rapporten (vars slutversion publicerades i måndags, valet var 23 juli 2009). Vi har också tatt enkät på stan och intervjuat en statsvetare på telefon.

OSSE, som skickade fram en ryss som ansvarar för mänskliga rättigheter lokalt, fegade inte utan förklarade tydligen bra ODIHR-kritiken och svarade dessutom på lite bonusfrågor typ "Varför grattade ni ändå presidenten till segern?" och "Tycker ni att presidenten är illegitim? (dvs att han i själva verket inte är president)?"

Statsvetaren sa också skitbra saker som att det är bra att demokratiska tillkortakommanden kritiseras, oppositionen stärks och det är bra för det politiska klimatet och balansen i debatten, lag och ordning...

ODIHR:s i 7 punkter som jag kristalliserat: BRISTANDE 1) lika rösträtt, 2) ärlig rösträkning, 3) fritt kampanjande, 4) åtskillnad stat och parti. IAKTTAGNA 5) störningar av oppositionens kampanj, 6) påtryckningar mot oppositionen, samt 7) missbruk av offentlig sektor gav sittande president orättvisa fördelar. De noterade också tre positiva saker: mångfald bland kandidater, aktivt civilt samhälle och yttrandefrihet på nätet.

Nu är Gulnura ute och tar en intervju hos Zainiddin Kurmanov, den propresidentielle mäktige ordföranden i konstitutionsutskottet. Det var han som i min mikrofon för SR för ett år sen erkände att de valfuskat i parlamentsvalen i december 2007. Vore jättekul om han gör om bedriften i kirgisisk statsradio, som sänds på ryska och kirgisiska.

Tyvärr finns ett svårt hinder på vägen mot publicering. Radiochefen en trappa ned. Jag ska gå ned till henne så snart Gulnura kommer tillbaka och lobba hårt för publicering i dag. Det lär bli en motbjudande holmgång av kompromisser och bortklippta citat är jag rdd. Men I will fight her every step of the way, det lovar jag. Blir det för skamligt slutar jag (även om jag nu blivit lite övertygad om att det är väldigt värdefullt att stanna kvar och kämpa, så länge det bara går).

För övrigt är det väldigt kallt överallt, fjärrvärmen ska ha slagits på men har inte nått vare sig kontoret eller min lägenhet i förorten Utjkun, hus 22, lght 18. Universitetet intill har förklarat sig i karantän och skickat hem sina 1 000 studenter pga influensaepidemin (vanlig influensa). En brand på marknaden Orto-Saj, vid 7-8 mikroförorterna där jag bodde förut, har förstört ett antal containrar. Och här kan ni från samma område se en film på hur det kommer vatten ur gasledningarna i spisen hemma hos folk, efter att några gynnare på något kafé borrade sönder ledningarna härom dagen.

Tjo.

1 kommentar:

Robert Erlandsson sa...

Broder!
Fortsätt jonglera! Man kan inte kämpa ihjäl en skugga. Den dödar man med ett ljus.

Tjena!