måndag 2 november 2009

Flyttar in i glassigt kontor

Eller inte så glassigt, genom det gamla fönstret är det rätt kallt. Men jag har alltså flyttat in i min företrädare Begimkul Abylkazievs kontor, med tv, div kontorsmaterial - och två IT-killar har installerat obegränsat internet. Men från faxtelefonen går det fortfarande inte att slå nollan på, så jag kan inte ringa regionerna eller mobiltelefoner.

Känner omedelbart hur man blir lite korrupt och lat -- kan hålla sig på avstånd från sändningsredaktörerna och inte längre ha superkoll på dem och hjälpa till med allt. Med jämna mellanrum kommer det in någon med en bunt gulnade tunna papper - en "mikrofonpärm" - med manus, gäster osv där varje programredaktion i förväg måste få kanalchefens (min) och radiochefens (!) underskrift...

Och så kom det ett kul samtal nyss. Det var en snubbe från parlamentets presstjänst som sa att apropos Pressens Dag på onsdag 4 november ordnar de en högtidsmiddag på en restaurang och vi på radion är välkomna med tre personer. Vi kommer att ingå i lag fem, och ha en känd artist i vårt lag. Vi får i hemläxa att göra ett inslag om den artisten - OCH SÄNDA PÅ RADIO! HAHAHAHAHA. Jag förklarade för presskillen att vi är journalister och inte gör redaktionell reklam. Jojo det är ingen fara sa han, det gick bra förra året. Får vi komma om vi inte sänder hemläxan, frågade jag? Jadå, ni kommer i vilket fall, sa han.

Trevligt.

Dagens UtmanaCensuren-inslag jag försöker få igenom är ett inslag om en lag som enligt uppgift ska förbjuda jäviga tillsättningar i statlig tjänst. I torsdags utnämnde president Bakiev sin son Maksym (inte brorsan Janysj som lät plantera heroin hos en oppositionsledare på en flygplats, utan sonen -- yes, samma kille som jag förra året rapporterade sades vara inblandad i att tjyvexportera elkraft så att hela landet i typ 8 månader till stora delar var utan el), Maysym alltså iaf utnämndes till chef för den Centrala Agenturen för Utveckling, Innovationer och Investeringar. Det är potentiellt sett ett brott mot Lagen om statlig tjänst, som lär ha inrättats på det liberala 90-talet.

Jag fick ett tips om detta och min tanke var att köra en Osj-variant (alltså en sydligt smart luring =) för att smuggla in detta inslag i våra sändningar utan att det stoppas, och utan att jag omedelbart sparkas. Osjvarianten har följande påa:

"Det var inget lagbrott när presidenten i torsdags utnämnde sin son till chef för en viktig statlig myndighet. Det säger statsvetaren NN."

HEHEHE. Sen börjar vi med en av diktaturens lakejer, en av de snubbar som ofta uppträder i vår radio, och sen kör vi en reportertext som berättar mer om denna lag, och sen kör vi någon statsvetare eller jurist som trots allt säger att det ÄR ett lagbrott. Och beroende på hur modiga vi är avslutar vi inslaget med den ene eller den andre.

Så tänkte jag och satte min besvärligaste reporter E på jobbet. Efter ett par tre timmar rapporterade han att det inte finns nån sån lag, eller iallafall inte någon sådan paragraf. Han hade ringt en statsvetare som sagt det. En annan statsvetare hade inte tid.

Så E fick i uppdrag att åka o kolla på en spännande presskonferens som Föreningen för Före detta Studenthem ger, där de verkar vilja gräla lite spännande angående lagstiftningen för privatisering av bostadshus. Under tiden fortsätter jag att leta efter Lagen om statlig tjänst.

Jahapp, allt gott!

5 kommentarer:

Kalle Kniivilä sa...

Hur gick med det lagen då, fanns den? Fint kontor i alla fall.

Andreas Hedfors sa...

Nja, lagen fanns såklart och paragraf 11 förbjuder jäviga tillsättningar. Men paragraf 3 gör undantag för folk som "innehar politiska befattningar". Oklart om det innefattar Mackan - han är ju ingen folkvald direkt. Jag har ställt frågan till en kritisk jurist, så får vi kanske se.
Hur går det med publicerandet? Du lär ju hinna trycka ut fler texter än jag gjort på två år. =)

Anonym sa...

Läser och imponeras i vanlig ordning! Du kan verkligen konsten att gripa fågeln när den sitter på axeln.

Hälsningar
gudfar

Robert Erlandsson sa...

Broder,

Förväntar mig att du kommer hem med en hel hög medaljer på bröstet..
Tidigare Komitet gosudarstvennoj bezopasnosti ministrov SSSR, kallas numera SVR vilket för tankarna till din tidigare arbetsgivare.. Skämt åtsido, fortsätt med luriga spel dock med Seitbek Muratalijev i minne.
Pergite!

Robert Erlandsson

Kalle Kniivilä sa...

Publicerandet går bra såtillvida att det första lite större reportaget ska tryckas i morgondagens tidning om inte vårlden går under. Om ett bröllop i södra Kirgizistan. Återkommer med länk.

Hittills har följande publicerats: Mobilen lyser upp i mörkret. Samt ett längre blogginlägg.