onsdag 7 april 2010

Revolution i Kirgisistan?

Mina vänner befinner sig mitt i händelsernas centrum när nu Kirgisistan brinner och president Bakievs kriminella regim kan ha rämnat. Jag har hört rykten om att presidentpalatset intagits bland andra av min vän publicisten Turat Akimov. Ett antal människor har dödats i huvudstaden Bisjkek. Runt om i landet har oppositionella krafter stormat myndigheter och guvernörspalats, tagit gisslan. Regeringen har svarat brutalt med att skicka dit stormtrupper som öppnat eld, men tveklöst är de kommandosoldaternas engagemang bräckligt när runt omkring dem deras egna landsmän, släktingar osv skriker ut sitt förakt mot regimen och utblottelsen de tvingats leva i i många år.

Jag hoppas innerligt att mina vänner och bekanta klarar sig, samtidigt som jag vet att många av dem brinner för att stå upp för sitt land och just nu behövs i beslutsfattande kretsar. Mycket mycket avgörs dessa timmar och dygn. Jag önskar jag vore där, istället för att kommentera i TT.

Jag vet inte hur det blir - om oppositionen tar makten och presidenten flyr eller om Bakiev lyckas kväsa upproret. Om det blir maktskifte finns chanser att mycket av det onda, korrupta, kriminella (gangsters har ingått i maktkretsarna, finansiella storskurkar har tagit över ekonomin genom konstitutionella statskupper, hänsynslösa apparattjiks har sänt propaganda i statsmedia, lönnmördare och förtrycksutrustning ska ha importerats för stora summor) rotas ut och ersätts av folkets människor, av välutbildade - lite av de kadrer som sedan 90-talet pluggat men inte haft någonstans att använda sina kunskaper, av personer som vill landet Kirgisistan väl.

Uppdat: Läget nu tycks alltså vara så att oppositionen har överhanden. De ska ha tagit presidentpalatset, tvingat regeringen att utlysa eld upphör, fått kontroll över statsteve och installerat "folkguvernörer" i regionala säten. De oppositionsledare som fängslades i går har släppts.

Men vad ska komma nu? Det som talar emot en demokratiskt nytt statsskick nu är landets politiska omognad o stora fattigdom, bristen på duktiga oppositionella personer som kan ta över. Det är nu det gäller.

Inga kommentarer: