måndag 26 april 2010

Leaving the building

I dag måndag lämnar jag NTRK-byggnaden efter ett samtal med generaldirektören Kubat. Det är inte så dramatiskt som det låter. Jag kom in för att prata om lite andra saker jag donat med - websidan, en enad front mot biståndsvärlden, och så min status.

Han sa att innan du har en tydlig roll här vill jag helst inte att du tar ansvar för något. Visst, sa jag. Lite mer diplomatiskt uttryckt var vi överens om att det är frustrerande att jag knallar runt här utan tydliga arbetsuppgifter och lön. Kubat känner inte att han vill ge mig ett jobb, som jag föreslagit, utan vill avvakta besked från regeringen.

Jag ringde just en kontakt i regeringen och han lovade lösa frågan - komma med ett erbjudande - i kväll eller i morgon. Under tiden tar jag paus från NTRK, samlar ihop mitt pick och pack och går ut genom dörren. Får se om jag kommer tillbaka!

I dag har jag annars varit ganska produktiv. I dag publicerade regeringen sitt utkast till en ny konstitution för landet. Naturligtvis sjukt viktigt. Jag har försökt jaga på vår nyhetsredaktion för att bevaka detta ordentligt, med bra referat av texten, kommentarer och analys. Det gick rätt illa, dålig bevakning... =)

Har researchat en del ett eget inslag också om energisektorn. Ska på torsdag träffa en amerikansk kvinna som för USAID:s räkning jobbar inuti energiministeriet. Potentiellt grymt intressant. Häftigt med dessa inbäddade byråkrater (lite som jag själv fram till nu, man kan liksom påverka mkt mer).

Ska försöka prata med Världsbanken också. Beklämmande är att de nu gått ut och tagit avstånd från förra regimens chockhöjning av energitarifferna, medan jag själv gjorde inslag med dem i november när de berömde prishöjningen. Trist skenheligt? Svar ja. Möjligen kan det nyanseras med att det var olika personer som sa saker, men bara marginellt - i höstas talade jag med landchefen och hans närmaste kvinna, de bär självklart ansvar för vad som sägs då och nu.

Allt gott, tjohopp!

3 kommentarer:

Kalle sa...

Lycka till med fortsättningen! Under tiden kanske du kan ta lite bilder på stan och lägga ut? Skulle vara intressant att se om allt ser ut precis som det gjorde i höstas...

Erlandsson sa...

Hej broder,

Vill du arbeta med andra antikviteter så är du välkommen att höra av dig.

Ser i väntan på revolutionära reformer, fram emot rapporter om ölutbudet i Kirgizistan, är det som i Ryssland kanske.."Pivo kakim ono dolshno bit" ???! Baltica, Botchkarov eller kanske Tinkoff som vi njöt(?) av i Petersburg.. Förmodligen mer vodka och kanske vin? Förlåt en dekadent undran.

Mvh & Kramar
Frondör Robert

Unknown sa...

Hej Andreas, läste om dig i GP. Verkar riktigt spännande det du gör där nere. Redan i vintras bestämde jag mig för att åka till Centralasien i sommar och självklart så bryter halva helvettet lös där nere. (antagligen stämmer inte det men har inte fått så många andra infallsvinklar på situationen) jag tänker iaf inte hoppa över resan utan drar i slutet av Juni som planerat!
Skulle vara kul att veta lite om hur det är, vad man kan och borde göra där. Hur länge har du planerat att stanna?!

Pax..