fredag 16 april 2010

Turbulens i landet

I går besökte jag Erkin Bulekbajev, miljöpartiets ledare som natten efter revolutionsonsdagen släpptes ut efter ett års politiskt motiverat fängelsestraff och dagen efter av den nya regeringen utnämndes till chef för Finanspolisen. Vi kom dit vid tiotiden på kvällen och släpptes in av beväpnade civilklädda män när Bulekbajevs högra hand, handplockad från miljöpartiet, hämtade oss. Erkin, som jag känner sen tidigare, var härjad och blek i ansiktet. Han verkar ha bott på myndigheten sen i torsdags, säger att han låser in medarbetarna och tvingar dem att gräva fram en rad grova finansiella stölder den gamla regimen genomfört. Han var inte så märkt av fängelsetiden som jag trott, trots att han misshandlats och utpressats av kriminella under tiden. Ett underligt möte. Jag tänkte på hans familj som knappt sett honom på ett år och nu är han inte heller hemma. "Jag får ingen ro" sa han. Vi rådde honom att samla världsmedia och presentera bevisen mot den gamla regimen, det är ju också ett av de tydligaste dragen regeringen kan göra för att vinna folkets förtroende.

Nyss kom ett samtal om ett överfall mot landets största nyhetsbyrå 24.kg. Vi hoppade in i bilen och åkte dit. I korridorerna var fullt av män i läderjackor och alla sprang om varandra, jag hade fått kameran för jag är utlänning, så jag fotade lite hit och dit på måfå. Vid några dörrar stod män och släppte inte in någon, eller bara några, och sen gick de. Det verkar på vittnesmålen från medarbetarna som att det var SNB, säkerhetstjänsten, som trängde sig in, knappt visade id, slog till en av journalisterna i huvudet, slog sönder en kamera som de fotograferades med, stängde av alla datorer, körde ut alla (men de gick ut själva också och tog ingenting med sig) och förseglade dörren med tejp. Någon ringde konstitutionsminister Tekebajev från den nya regeringen, som tydligen kommit dit och hållit ett kort förhör med chefredaktören och sen gått igen(!). Men en timme senare gick de alltså och nu är 24.kg igång igen.

Obehagligt och underligt självklart att den nya regeringen tillåter sånt här. 24.kg var förstås lojala med den gamla regimen, men har nu svängt kappan efter vinden likt samtliga myndigheter och företag, och är lojala med den nya regeringen. I vilket fall ska den nya regeringen och säkerhetstjänstminister Dysjebajev ifrågasättas för att de genomför en sån här auktoritärt tillslag. I förrgår gjordes ett liknande mot den privata tevekanalen femman. Edil Baisalov, svensktalande stabschef för regeringschefen, åkte dit och skriver på twitter att överfallet är oacceptabelt och "атака на свободу слова - это атака на временное прав-во!" alltså "ett angrepp på yttrandefriheten är ett angrepp på den nya regeringen!".

Helt inkonsekvent uppträder alltså den nya regeringen och de behöver såklart stämma av internt vad de gör.

Jag har hittat en lägenhet som en berusad kvinna hyrde ut till mig i går för $250/mån, ligger med utsikt över häkte nummer ett där miljöpartiledaren satt. Köpt fina kläder för att se respektabel ut om jag får något viktigt jobb. Men ännu så länge inte hunnit mer än kort telefonsamtala med den nya regeringens företrädare. Nu ska jag äta middag med en mellanchef från statsradion som tänker sluta på jobbet, skriver att allt detta hårt drabbat dem psykologiskt. Han var en liberalt sinnad reformist men samtidigt när jag pressade dem en gång tog han ställning för regimen.

I går träffade jag också den nya chefen för statsradio och -teve. Han var tyngd av omständigheterna och ansvaret men verkade uppriktigt positiv till förändring och min hjälp. Inget är dock klart.

Framåt för Kirgisistans barn! =)

Inga kommentarer: