måndag 8 februari 2010

På väg mot vildmarken

Jag har anträtt resan mot vad jag hoppas ska bli mitt nya liv som dräng. Under våren i alla fall. Är på väg till Lillhärjåbygget, ett fjälljordbruk i väglöst land. Landets sista som brukas året om. Kor, får, häst. Skog, fjäll och framför allt myrmark. Med mycket snö på. Ej anslutet till elnätet.

Jag hoppas att det ska gå att nå internet så jag kan skriva här regelbundet och lägga upp bilder. Tills vidare kan ni kolla här.

Varför gör jag detta? Jo jag vill ju dela tillvaron mellan de saker jag tycker om. Journalistik lokalt, riks och utrikes. Ideellt arbete. Reseledande, kanske föredrag o utbildningar. Och så vill jag bo lite lantligt, med närhet till naturen. Kanske pyssla med hantverk, hjälpa till med lantbruk.

Där kommer drängtiden nu in, för att ge mig lite vägledning. Känna på lite hur det är att leva lite mer som på 1800-talet, ta hand om djur och gård med gamla tekniker. Se vad jag gillar och inte.

På sikt är jag grymt intresserad av att bygga ungefär ett sånt här hus! Och i dagsläget lutar jag åt att göra det i Göteborgstrakten. Over and out.

PS. Kan det inte också vara så att jag bara är vilsen i livet? Njo. Lite vilsen är jag allt. Men mest är det av godo. Och jag tänker: Om jag lagt 25 år av mitt liv på att sitta på min bak och jobba med text så kan jag väl lägga tre och en halv månad på att klyva ved och mjölka, ysta, kärna, kalva, slakta öhh.. ja och så vidare.

Inga kommentarer: