söndag 14 februari 2010

Första morgonen på gården

Hoj,

och jag mår jättebra. vi är igång här o jobbar, steg opp 05.10, frukost, jag fick låna bröd av gammeldrängen P-A, sen snabbt klä sig och ut i kolsvarta mörkret. det gällde att gå precis där han gick, för annars sjönk man i djupsnön. hit o dit mellan husen o granarna, och upp på en gårdsplan. tände och in genom en dörr. och HUJ! där stack två enorma huvuden fram, som drakar eller lindormar ut genom en vägg. det var arbetshästarna, och de svängde med sina enorma halsar o mular när stordrängen ställde fram vatten o gav dem hö. sen raskt ut igen o över gårdsplan, från boningshuset intill lyste varm lampa, och in i ladugården. där var lite varmt. först tända i öppen spis, eller inte ens det, bara öppen eldstad i hörnet. värma vatten. och där stor sju kor till höger i sina spiltor o vände o vred på huvena mot oss. och får, en fem stycken, den sista med två små killingar, till vänster. det var en stark lukt i hela rummet. jag fick en raka och började raka ned koskiten i tre hål som man kunde öppna små luckor till. himla praktiskt. en ko kissade så det forsade rakt ut. och så sopar man och buffar på korna om de är i vägen. men försiktigt, för alla utom en är höggravida, den tunna huden buktar ut i knölar där man kan tänka sig att det ligger en kalv med klövar o grejer och trängs.
det var nån som gol, det var en tupp som satt i ett näste med tre hönor, han på en pinne o de trängdes på den andra.
nu får jag göra uppehåll för nu kokar gammeldrängen gröt så det är det bäst att jag också gör.
fan gammeldrängen steker ägg också, det måste jag också fixa. får göra en beställningslista till den andre gammeldrängen R när han kommer nästa söndag:
- ägg
- nåt grönt, tips?
- rotfrukt, typ morötter vetja
- linfrön
- frukt, kanske apelsiner

09.12 Nu har vi ätit! Vi ska snart gå ut och börja klyva ved. N-P har berättat att den här gården till skillnad från andra måste jobba med veden mitt i vintern, eftersom det är så lite tid på våren och sommaren. Då har man fullt upp med vårsådden o annat.

Vi har pratat om vilt. Förra hösten var en björn framme o tog två år o ett lamm. De hade varit ute ensamma i många dagar. Sen var gårdfolket rädda, men björnen gick o la sig o har inte varit framme igen. Älg syns sällan. På granngården är rika industrialister o jagar ripa om höstarna, där hade de ett tag en karl anställd att skjuta av rävar, så att det skulle bli fler ripor.

Jo det var en mängd sysslor i fjöset (ladugårn) i morse, jag kommer inte ihåg allt, men i princip städa, sen strö strö och ge halm, sen torka juver o mjölka, men det missade jag för då gick vi tillbaka till stallet. Ja det var alltså E, en av ägarinnorna, som kom in och deltog i morgonsysslorna, som skötte mjölkningen. I stallet gjorde vi samma sak, gick in genom en dörr baktill och kom in bakom bestarna, och skottade ut hästskiten genom en frostad lucka. På golvet ligger ett extra brädlager för hästarna att slita på. En vallack och ett sto såvitt jag förstår. Sen sopar man rent. Och borstar av hästarna, tjejen brukar fara runt tydligen, de är inte tjudrade, o lägga sig i skiten lite och ibland kan hon till och med vända sig och bajsa i hökrubban. Om det nu heter så. Sen tillbaka i fjöset och där gjordes fruktcocktails i ordning, varmt vatten och diverse frusna gamla grönsaker och lite kraftfoder och mineraler. Och de små korna fick nåt lite annat och det fanns ett par blandningar spill från sockerbetsodling som bland annat det får som just lammat fick till frukost. In med det i en spann till varje, och sen bort med det igen. Och ett tag till med rakan för att städa undan den nya skit som kommit. Vid det laget hade vi städat undan den fräna stanken, eller så hade jag vant mig.

Men vips iväg for gammeldrängen och hämta lite björkris som kan vara bra att gnaga på också. Nej nu ska vi ut o jobba. Stänga av elverket, för det kajkade ur i natt o vi fick starta manuellt i morse.

Inga kommentarer: