onsdag 7 augusti 2013

Stort genomslag för inslag om vänstermilitant våld

När jag började sommarviket på P4 Sörmland i mitten av juni i Eskilstuna lade jag märke till nån notis om ammoniak i ett dörrinkast. Eskilstuna-Kuriren skrev en stor artikel om "kriget mellan extremisterna" eller nåt sånt. Det lät intressant och utmärkta vik nyhetschefen Clara Tesch gav mig som vanligt fria tyglar att kika på det. Senare visade det sig att en av de flera ggr utsatta adresserna låg på samma gata där jag hyrde en liten lägenhet.
Jag började ringa runt och mejla. Snart fick jag kontakt med två av offren. Och snart hade jag två specialvinklar - var måltavlorna överhuvudtaget centrala, aktiva vit makt-aktivister? Och hade verkligen angriparna i det militanta nätverket Revolutionära Fronten, som de hävdade på hemsidan och i en film, gett offren ordentliga valmöjligheter att ta avstånd från sitt politiska engagemang eller förklara att de nu inte längre var aktiva?
(Här ska givetvis brasklappas att det är fullständigt odemokratiskt och antiparlamentariskt och kriminellt och destruktivt att initiera våld mot vilken människa som helst, oavsett deras åsikter.)
Hursomhelst. Måltavlorna i vit makt-miljön ville inte tala på band, men förklarade att de mådde riktigt dåligt av de systematiska och brutala angreppen.
En kväll ringde Revolutionära Fronten.
Efter flera veckors trevande kommunikation med krypterade SMS och mejl stämde vi träff. Jag åkte upp från Nyköping dit jag då flyttat. Träffade två aktivister och gjorde en längre vju. Det var svårt att hålla reda på alla frågor, vara ordentligt kritisk men samtidigt visa dem respekt och försöka sätta sig in i deras perspektiv och story.
RF som de kallar sig, eller 18-6, besvarade mina kritiska frågor något splittrat, men hävdade att de visst hade koll på att måltavlorna var aktiva "nazister och fascister" engagerade i t ex Förbundet Nationell Ungdom och Svenskarnas Parti. De hävdade också, om än med något oklara detaljer, att de gett samtliga offer ordentliga varningar och ultimatum innan angreppen.
Efter intervjun skickade jag ett mejl med en massa frågor. RF svarade inte och plötsligt var deras hemsida nere.
Efter ytterligare ett par veckor drog det ihop sig till dom i en rättegång mot en förmodad RF-aktivist från Eskilstuna. Jag ringde polisen och deras förundersökningsledare i E-tuna visade sig mer än villig att berätta om utredningen och spaningen eftersom han var frustrerad över vad han såg som en allvarlig våldsvåg som inte fått tillräcklig uppmärksamhet av polisen själv. Peter Bjurbo, tf nyhetschef på SR Örebro hade jag hälsat på förra helgen och pratat om detta. Min redaktion kontaktade också SR Västmanland som var intresserade. Det var mkt jobb med att ringa in en amatörskådis som körde bil 17 mil och kvickt hitta de delar av den jättelånga intervjun jag skulle be honom läsa in, och sen regissera honom för max trovärdighet. Han gjorde ett fint jobb tycker jag.
Vi publicerade så i går, i dag onsdag och vidare i morgon torsdag (när domen faller). Inslagen har fått väldigt stort genomslag, nyheten har toppat Ekot och TT och publicerats i TV4-Nyheterna, Aftonbladet och förstås i regionala medier. I kväll eller i morgon blir det nog SVT och via TT tidningar överallt.

                                   Uppdatering 19 augusti 2013: Nytt våldsdåd i Eskilstuna nyligen, det kanske värsta hittills i år eftersom det riktades direkt mot en person med sambo. Detta verkar inte vara på väg att sluta, som RF-aktivisterna sa sig vara inne på när vi träffades.

P4 Sörmlands samlade rapportering




och mina längre reportage ett och två under tisdagen (dock via SR Västmanlands sida, ej vår...)

I dag onsdag sändes tre längre reportage jag gjort, men de har såvitt jag ser ej lagts upp på nätet än.

P4 Västmanland 6 augusti: Vänsterkampanj bakom våg av attentat i Västerås

P4 Örebro 6 aug: Politiska attacker i Lindesbergs kommun

Vänta, vad är det jag... jahapp. Har bokstavligt talat jobbat sen klockan 0600 i morse med att be Ekot o mina kollegor och andra kanaler att lägga upp sakerna på webben och länka mellan dem. Nu upptäcker jag att en samlingssida skapats (bra) men att den inte innehåller allt vi sänt (inte så bra) och att samtidigt alla länkar till andra kanaler tagits bort (inte särskilt bra det heller).

TV4-Nyheterna 6 aug: Vänstergrupp misstänks för 30 våldsdåd

Ekot 7 augusti: Polisen mobiliserar mot vänsterextremister (utmärkt av reporter Simon Andrén)

P4 Västmanland 7 augusti: Polisen kraftsamlar mot det politiska våldet

P4 Örebro 7 augusti: Polisen kraftsamlar efter politiskt våld i Lindesberg
(med en massa länkar)

Finfint jobbat av goda kollegorna Gabriel Stenström i Örebro och Mattias Pleijel i Västmanland.

Ekot 7 augusti: Polisen sen med att sätta brotten i sammanhang

VLT 7 aug: Extremister bakom vandaliserad lägenhet (cred till oss trots att SR Västmanland gjorde intervjun med polisen där)

Sen har vi också en intressant ledarbloggkommentar från SvD, Aftonbladet-artikel (med kvällstidningsdriv i texten förstås och tio fler attentat än vad jag och polisen räknade till), Ekots inslag i P3-Nyheter, Metro/TT ("Politiskt gängkrig i Mälardalen" med många läsarkommentarer).

Tack till många inblandade för åtskilliga förtroenden. Förhoppningsvis kan ordentlig journalistik innebära insyn, eftertanke, insikt och på sikt stimulera mänsklighet och godhet i individer, organisationer och samhället.

Inga kommentarer: