söndag 18 juli 2010

Much ado about... ett nyhetsinslag

Hemma, trött och så speedad att jag inte går och lägger mig fast klockan är 23.57.

Heldagsjobb i dag söndag. Från 10 till 20. Det var riktigt skoj och blev finfint, ordentligt bra tyckte jag. Fascinerande hur många människor som gör inpass och fyller någon roll för att det ska bli ett inslag i Rapport. Och märkligt hur blixtsnabbt det susar förbi i etern, en enda gång, som om det aldrig hade funnits. (Tur då att man har en blogg...)

Jag ringde en kirgisisk flykting och bekant på vägen till redaktionen, han sa nåt om att OSSE skulle skicka poliser som kanske var spioner till Kirgi. Jag bollade sen olika idéer med redaktören, kanske nåt på filmklippet där en palestinsk bunden man skjuts på nära håll i nåt slags skenavrättning av israelisk militär? Nja...

Sen hittade redaktören ett byråtelegram om Kirgi, och så blev det bestämt att vi satsar på det. Jag började genast läaa och ringa. Det stor klart att byrågrejen var sedvanligt officiell och fjärran från verkligheten på marken.

Jag ringde Dinara, en god vän i MR-rörelsen i Kirgi. Prat prat, hon hade superkoll på OSSE-missionen, hade fått ta massa kritik från folk i syd som trodde OSSE skulle ockupera landet mer eller mindre. Så de hade bett OSSE om ett möte i tisdags o nu kände hon sig tryggare.

Samtidigt ringde jag UD och OSSE själva, och fick tag på diverse assistenter, tur att folk sköter sitt jobb även när det är helg.

Och slutligen och turligt så chattade jag med Daniil, chefredaktör på ferghana.ru, regionens förmodligen bästa nyhets- och analyssajt. Han hade redan i början av juli hört att poliserna skulle anlända den 25:e, dvs om en vecka.

Jaja, jag ringde och läste och tittade - hittade en slående videosnutt på ferghana:s hemsida på en fängslad påstådd legosoldat, förmodligen torterad, det var en ung uzbekisk pojke, som erkände att han tagit emot pengar från borgmästaren (!!!) och bl a fått 5 000 som (ca 900 kr) för varje flicka han våldtog.

Riktigt hemska saker. Och viktigt att berätta, även om mannens identitet är obekräftad.

Hursomhelst, på nån vänster, och via en skrivbordslunch, hittade jag två kvinnliga experter och svängde jag av två telefonintervjuer. Satte oss i redigeringen, klippte hit och dit, läste in prator. Sprang till grafiken och bad om en karta. Sprang till en annan avdelning och bad dem spela in legoknektvjun från youtube. Sprang till översättaren och bad dem vara beredda.

Det blir mkt spring. Men det är väldigt kul när alla bitar faller på plats sen. Stort tack till erfarne fotografen och redigeraren Peter. Det är så många kuggar involverade - redaktör, reporter, redigerare, sex källor, nyhetsgrafik, inspelare, översättare. Och sen sändningsproducent och programledare förstås. Och såklart webben. Och Text-TV...

Och jag glömde den viktigaste... tittaren!

=)

(Vad är det jag är så stolt över? Det är att vi hade bra källor, bra fakta kring situationen, bra balans mot OSSE-insatsen (som inte får ta för stor plats jfrt med kaoset i allmänhet, samtidigt som det ju är nyheten). Och mest att vi djärvt hade med videon med den fångne legosoldaten.)

En annan superkul grej. Såg ett rejält bra inslag om Mellanöstern som gick också i kvällens sändning. Lena Pettersson reporter - urstrongt. Jag har så ofta retat mig på att journalister, och särskilt stora mediers journalister, inte vågar tala klarspråk och säga ockupation och visa på perspektiven att trots mycket snack i korridorerna så pågår ett systematiskt förtryck på marken, av staten Israel mot statslösa palestinier.

I kvällens inslag kallades detta för "kolonialism" vilket jag tycker är en utmärkt benämning. Utan reella proportioner blir all skärpa och stil i världen verkanslös.

3 kommentarer:

Petter sa...

Hej!

Vill bara tacka för din krönika i Fria Tidningen den 30 juni (rubriken fattar jag inte dock). Mycket bra skrivet! Du tänker efter och talar klarspråk istället för att ge dom vanliga klyschorna när det gäller konflikter och demokrati i fattiga länder.

Petter sa...

Tänkte också länka till nämnda krönika eftersom du inte har publicerat den på din blogg, om det är okej.
http://www.fria.nu/artikel/84449

Andreas Hedfors sa...

Tack! Jag är skitnöjd med den krönikan, hade glömt bort att jag skrev den så det var jättekul att du påminde!
Det var nog lite väl långa hopp där ibland, även jag behöver läsa 2-3 ggr här och där hehe...
Rubriken spelar ju an på textens tema: att stabilitet nog är viktigare än demokrati, men att så fort Den Starka Staten fixat stabilitet måste den släppa fram demokrati...
Stabilt sa Prins Daniel anspelar på att ledarna ofta snackar använder "stabilitet" som en standardmotivering för makt. Ibland har de faktiskt rätt, ibland fel.