söndag 21 mars 2010

Kollegor ger mig pris

I går lördag kväll var mitt jobb på SR P4 Gotland om Marianne Samuelsson ett av nio att belönas med Guldspaden för bästa undersökande journalistik 2009! Vi satt vid fina bord på en gala, tjusiga konferencierer tjoade, strålkastarljuset blänkte och vin, vita dukar och hurrarop snurrade runt. (Foto här: Sofia Johansson)

Radions grand old lady Kerstin Brunnberg talade om att grävande journalistik är en oumbärlig vakthund i demokratin och att Föreningen Grävande Journalister, som höll i galan o delar ut priserna, är Sveriges viktigaste organisation. När jag senare frågade om inte detta var att ta i litet gav hon mig en rak vänster på axeln.

I dagarna tre hade ideellt arbetande journalister och studenter fyllt Radiohusets i Stockholm entré med ashäftiga och sjukt intressanta seminarier, föreläsningar, presentationer och debatter. Jag valde en som drillade oss i att använda RSS-flöden i research och satt trollbunden när de enastående fotograferna Paul Hansen och Pieter ten Hoopen visade bilder.

Mest av allt blev jag ödmjukad och uppmuntrad och inspirerad av alla skickliga och engagerade kollegor som lägger manken till för att gräva upp missförhållanden som andra vill dölja. Mäktiga särintressen eller bara nonchalanta tjänstemän. Men inte bara journalister utan alla kan vara med och ta ansvar för världen förstås - leve engagemanget och civilkuraget!

Slutligen eloge inte bara till källan i Samuelssonreportagen - som riskerat mycket till ingen egen behållning, till nyhetschef Karin Persson på Radio Gotland som gav en vikarie massa tid, och till övriga kollegor, och extra seriöst beröm till Guldspadejuryn inte för att jag fick priset utan för att de - till skillnad från majoriteten av Mediesverige - fattat hela sakfrågan och inte tolkat domar fel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till dig Andreas och till din redaktion!
Din morbror och moster i Örby

Anonym sa...

Hej Andreas!

Många grattis till Guldspaden! Och hoppas att du fortsätter att gräva djupt ...

Kram!

Din kusin i Bristol