måndag 8 september 2014

Andreas och Kirgizistans hemlighet!

Nu är den strax här, boken jag jobbat på sedan vintern 2010 om äventyret och de unika inblickarna jag fick när jag jobbade i ledningen för statsradion i Kirgizistan före och efter revolutionen det året. När det begav sig bloggade jag här löpande från arbetet och det uppmärksammades även mycket i tidningar och radio.

Jag hoppas boken ska vara en frejdig och lättillgänglig berättelse, en skoj läsning för vem som helst, som samtidigt ger en sjusärdeles exklusiv insikt bakom kulisserna i en gammal sovjetrepubliks unkna politik. 


Så här lyder bokens bakgrundstext: 
Hösten 2009 fruktar en svensk frilansjournalist i en okänd vrå av
världen att säkerhetstjänsten ska ta honom.
I nästa stund kallas han in att leda nyhetsrapporteringen på landets
statsradio.
Det är upptakten till ett journalistiskt äventyr till lika delar
psykologisk thriller och bisarr satir - med skillnaden att det är på
riktigt.
Hedfors kastas mellan fagra löften om att få reformera den stalinistiska
redaktionen och en smygande insikt om att någon censurerar inslagen
bakom hans rygg.
Hur länge ska han orka vara diktaturens lakej och samtidigt femtekolonnare?
Så blir det en dag revolution i landet. Strax ringer den nya regeringen,
med nya löften…
Andreas och Kirgizistans hemlighet är ett vittnesmål om blodigt förtryck
och en dokumentärskildring av en naiv dröm - berättad med svart humor.
Boken kommer ut på Atlantis förlag och blir hela 450 sidor tjock! Utgivningsdag ser ut att bli onsdag den 17 september. Därefter medverkar jag på bokmässan i Göteborg, i Föreningen Grävande Journalisters monter. Recensionsdatum torsdag 9 oktober tror vi. 

Priset i handeln för hugade spekulanter på denna omistliga tegelsten, detta referensverk i den snart klassiska genren "ung svensk åker iväg och försöker reformera en myndighet i utvecklingsland - lär sig mest själv" hamnar mellan 225/235 och 450 kr beroende på inköpsställe. Det går förstås också att köpa boken direkt av mig, lättast vid ett fysiskt sammanträffande.

Jag åker gärna land och rike runt och läser, berättar och bjuder på extramaterial som bilder och radioreportage från tiden i Kirgi. Hör av er vid intresse!

Jag planerar självfallet ett boksläppsseminarium för att presentera boken och där kunnigt folk kan sätta den i sitt sammanhang. Återkommer om det. 

Tjo!




2 kommentarer:

2C sa...

Äntligen !

Anonym sa...

Grattis! Inte en dag för tidigt! Hoppas att Tintin-travestin går hem bland folk, Vi tyckte iaf det var otroligt kul. Undra om innehållet är lika roligt?