måndag 27 februari 2012

Hemsk rapport, paddling och annat

Ajajaj... sitter och läser en rapport om sexuellt våld under blodbadet i södra Kirgi för två år sen. Jag trodde jag var härdad. Icke tillräckligt.

"Jag har fyra söner, den äldste 40 och den yngste 17. De vet att jag blivit våldtagen. Jag lider inte bara för det jag varit med om, utan också för att de lider... Jag kan inte längre krama om mina barn som förut. Jag har ju blivit smutsig... Men jag älskar ju dem ännu mer! Och nu skäms de för mig... (paus) Till och med om jag lagar mat så gör jag det nu bara i handskar." - intervju, augusti 2010.

Såvitt jag vet finns denna fransk-kirgiziska rapport bara på ryska. Hör av er om ni vill läsa.

Här är den sammanfattning jag skrivit hittills för min bok:
- Sexuellt våld användes av båda sidor. Oftast i grupp.
- Kvinnor berättar hur de våldtogs inför tillfångatagna män av sin egen nationalitet, hur de våldtogs med flaskor och männen sedan hotades utsättas för samma sak, samt hur män våldtogs och därefter höggs ihjäl, varpå kvinnan våldtogs bland liken.
- Extremt stigmatiserande, äkta män och hela familjer kastar ut misstänkt våldtagna kvinnor. Därför berättar de inte, och lever resten av livet med bottenlös skuld.
- Tystnaden straffar också kvinnorna igen när den hindrar dem att söka den kvalificerade hjälp de behöver. Omvänt får också dessa brott minst uppmärksamhet av alla från myndigheterna, de ignoreras ofta fullständigt.
- En femårig flicka våldtogs levande och dödades efteråt. En man i 40-årsåldern fick en glasflaska uppslagen i anus och skärvorna fick opereras ut. Hos många lik i områdena Tjerjåmusjki och Osjområdet påträffades föremål i anus eller avskurna könsdelar.
- Mkt av hälsomyndigheternas statistik är felaktig då många aldrig sökte officiell hjälp eller flydde ur landet. Ibland förfalskas statistiken av etnopolitiska skäl.
- Minderåriga våldtogs inför sina mödrar. Många stympades och lämnades att blöda ihjäl.
- Kaféet “Nostalgi” var uppsamlingsplats för kidnappade och där våldtogs många. Från fotografier har en kvinna identifierat över 40 kirgisiska gärningsmän.
- Polis, och därefter ett medborgargarde från den högerextreme borgmästaren Melis Myrzakmatov, bevakade många vårdinrättningar. Uzbeker hindrades ofta från att komma in. En uzbek utgav sig för att vara kirgiz och såg hur medborgargardet patrullerade sjukhussalarna flera gånger och förde bort uzbekiska affärsmän.
- Människor fortsatte att våldtas och mördas bestialiskt under juni.
- Sexuellt våld används som ett sätt att terrorisera en civilbefolkning. Ju grymmare behandling, och ju fler som ser, desto större skräck och förnedring.

Rapporten verkar komma från Association Droits de l'Homme en Asie Centrale" (Email: asiecentrale@neuf.fr)

I övrigt paddlar jag mycket nu, och cyklar. Det skulle jag gärna prata mer om men det tråkar väl bara ut alla som inte gör det lika ofta som jag.

Ska snart upp till SR Jämtland för att jobba som nyhetsreporter - det känns lite magiskt eftersom vi var där jämt när jag var liten. Och planeringen för vårens resa med Kompassresor, den första, är i full gång. Jag har också ryckt in och extrajobbat lite för hjältarna på Trojkan.

Slutligen är det utomordentligt värdefullt att cyberaktivister och en avslöjandegrupp i dag publicerat ett hav av dokument från den värsterländska underrättelseföretaget StratFor.

Så här skrev jag på FB: Anonymous and Wikileaks are exposing the hideous secret empire of global intelligence firm Stratfor. Spying, bribing, tax evasion, conflicts of interest - and often profiting from subverting justice movements such as those seeking redress after the Bhopal Dow poison disaster.

SR har en andefattigt inslag om saken som inte ens försöker berätta om vikten av detta.

1 kommentar:

mrsx602 sa...

Ser att den även finns på engelska nu. (Såvida det inte är en förkortad version)

http://news.fergananews.com/archive/2011/sex_violence.pdf