torsdag 29 december 2011

Avhandling blottlägger stat till salu

I Kirgisistan har korruptionen ett hot mot staten. Korruptionen ÄR staten.

Situationen ser så ut att västerländska statsvetenskapliga modeller överhuvudtaget inte passar för att begripa sig på landet.

Denna tes driver en av våra färskaste doktorer, statsvetaren Johan Engvall som förra måndagen disputerade i Uppsala.

Studiens titel är "Staten som investeringsmarknad," och Engvall leder i bevis hur statliga befattningar blivit det kanske främsta sättet att investera pengar i Kirgisistan. Man köper sig helt enkelt ett statligt jobb, och ger sedan sig själv avkastning i form av "avledda" offentliga pengar, statliga tjänster och gräddfiler och andra fördelar.

Jag intervjuade Engvall
för Centralasiens i mitt tycke absolut främsta och dessutom ovanligt oberoende nyhetsbyrå, Fergana.ru. Att läget var så här illa var känt för många, inklusive mig själv, men jag har inte sett någon som kartlagt och underbyggt det som Engvall. Därför kan publikationen ge vissa ringar på vattnet i regionen.

(I skrivande stund finns intervjun bara på ryska, men snart kommer den engelska originalversionen att publiceras här.)

Här är några reaktioner från folk med insikt:

"Nu är det dags att bryta den här "pyramiden", där allt hänger ihop, där den enda valutan för att nå statliga poster är pengar, och inte ens klan- eller familjetillhörighet. / Den här korruptionen börjar redan på dagis, i skolan, på universitetet och så sätts tonen på livstid." - handläggare, OSSE i Bijskek.

"Very good points, it's so refreshing when someone lifts the perspective from the nageddy-nageddy." - Ivar Dale, norska Helsingforskommittén

"Ett ganska brutalt intryck dröjer sig kvar, eftersom [författaren] talar sanning... ja korruption, total korruption... och finns någon utväg?" - f.d. vice generaldirektör, statliga teve- och radiobolaget i Kirgisistan

"En mycket bra text. Den blottlägger, så att säga, bölderna" - Daniil Kislov, chefredaktör Fergana.Ru

Nu lämnar jag mellandagsledigheten i Gladhammar och far till Stockholm, där jag ska dragga efter min borttappade cykel i Nybroviken.

Inga kommentarer: