onsdag 24 november 2010

1-1 till böljorna blå

Så till sist hände det. Efter oro, förberedelser och föreställningar. Vad händer om jag välter med kajaken mitt på fjärden?

Det blåste rejält och Leif sa åt mig att kolla ut från ångbåtsbryggan. Jag gjorde det, och visst, intill kaj är det ju nästan alltid malströmmar och monstervågor som skummar, men längre ut såg det okej ut tyckte jag. Innan jag for iväg testade jag att passa i pontonkäpparna i kajaken. Men nix - de passade inte!

Upptäckte tunn is på insidan av röret som käpparna ska kunna passas i, i nödlägen när man behöver blåsa upp pontonerna för att stabilisera. Hämtade en kniv o karvade bort. Så iväg.

Först gick det finfint och sen började det blåsa lite. Men inte farligt och jag tänkte att det här var ju lugnt. Passserade gröna bojen, mer än hälften tillryggalagt. Såg ett lastfartyg korsa Saltsjön bakom mig, det är ovanligt.

Så blev det vildare och vildare. Blev lite spänd, parerade hit och dit. Ska jag gå med vinden, vilket som vanligt betydde en för sydlig kurs, eller skulle jag hålla på rakt mot Måsholmen på Djurgården? Märkte att jag var rädd, beordrade musklerna att slappna av. Det kändes lite bättre.

Men for hit och dit på vågorna. En stor bröt in över sittbrunnen. Ibland tog inte rodret alls. Det kändes inte helt bra. Så vips - minns inte om det var en vågdal, jo antagligen var det en djup vågdal snedd bakifrån höger, eller rakt ifrån höger, och så slog på nåt sätt nästa våg in i kajaken och vred bort den under mig. Kanske kunde jag ha suttit kvar om jag parerat omedelbart med en rejäl vägning åt vänster.

Men i gick jag! Fort så fort gick det. Blubb. Innan jag knappt fattat att jag vält, att till sist det hade hänt som jag bävat så för, att det var allvar nu, hade jag gripit kajaken och vänt upp den. Sen insåg jag att det var tok. Man ska ju pilla fram pontonkäppen först och blåsa upp.

Om man välter med kajak flera hundra meter från land i kallt vatten (typ 5 grader) och inte har dräkt så dör man nog. Tur att jag hade dräkt. En tjock, 6 mm våtdräkt. Så jag kände knappt kylan. Dessutom hade jag badat naken samma morgon, så det här var ju lugnt i jämförelse. Men det var en del vågor, och händerna kan ju bli kalla, och det finns ju fartyg o så (och jag skulle på möte i stan) så det fanns bara en väg att dra, och det var upp i kajaken pronto!

Jag slet fram käppen och fipplade ett tag med pontonen, den låg inte rätt i ringen, vilket jag mindes att gurun Magnus varnat mig för. Så jag lade den rätt, och höll samtidigt i paddeln och allt, och började blåsa. Vågor hit och dit och upp till öronen. Det gick grymt långsamt att blåsa, jag hade liksom ingen kraft i lungorna. Fick verkligen koncentrera mig, där jag låg och guppade. Undrar om någon såg min (nästan) herrelösa kajak. Fäste paddeln i sittbrunnen.

Pustade och stånkade som vargen. Plötsligt insåg jag att kajaken var en bit bort. Det går sjukt långsamt att simma i hela utrustningen, så hade inte mitt stolta skepp suttit fast i pontonen och käppen med ett snöre hade det blivit major problemo. Då hade kajaken nog flutit bort (oklart om en spurtcrawl efter båten hade båtat) och jag hade fått ta en hjälptelefon och ringa El Sjöräddning (har ju en vattentät elektronikpåse).

Men snöret höll och jag kunde dra mig in till kajaken och passa i käppen och sen simma runt kajaken och blåsa upp den andra, lika mkt stånk. Sen gick det som tur var som en dans att häva sig upp, låg och hämtade andan en stund och satte mig sedan, helt i enlighet med träningen tidigare. Men oj vad mycket vatten det var i kajaken nu. Tung som en gammal drake var den. Och paddla går ju mediokert dåligt när man har två pinnar som står ut bakom en, som paddeln slår i vid varje tag.

Lyckades iallafall vända och sega in mot Djurgården av alla krafter. Det blev rejäligt kallt om fingrarna. Sen lägga till var lite bök med pontonerna, på den snöiga bryggan. Men det gick och vips så var jag i land. Sen följde 2,7 mils cykling till en okänd stuga på Ekerö, inklusive två felcyklingar ut i skogen och på äng. Utan kalsonger för de var ju blöta. Men det är en annan historia. Gott sover man i vart fall efter duster med gamle gubben Havet.

PS. Uppdaterad inköpslista: Visselpipa (yeah right när lastfartyget kommer), Öskar fastknutet i snöre, snöre som håller fast paddeln, bättre Reflextejp, reserv-Ponton om en går sönder, Simfenor - if all else fails. Lanternor fram o bak. Och yllefingervantar tror jag istället för de tunna skinnhandskar jag hade under paddelmuffarna.

PS2. Ja och så silikon till luckorna och fett till linorna då!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, tur att det slutade bra. Man ska dock inte underskatta vinterpaddling i mörker.
Även om du kör med våtdräkt så kan ju händerna domna bort efter ett tag och då kan det bli svårt att ta sig upp.
Även linor till pontoner mm kan frysa så de ska man inte heller ta för givet att de funkar i minusgrader.
Det bästa är att vara minst två när man paddlar så att man kan göra kamraträddning ifall olyckan är framme.

Har du kapell på kajaken när du paddlar? Om inte, så skaffa det, finns ingen anledning att inte ha det då vatten som skvätter in bara gör kajaken instabilare.


Mvh/
Micke (gammal VGMK:are och aktiv kajakpaddlare)

Anonym sa...

morsning Andreas
Åker du på att betala tull och moms på jackan från kajakproshop.com?
Du kan väl kommentera på fki forumet.
Jag brukar ha flottörerna uppblåsta på vinterpaddlingarna ,visserligen är VKV:s rätt klumpiga i uppblåst läge men ändå. vi hörs Christian

Anonym sa...

Det blir än roligare när isen kommer..

Kör på en självuppblåsande flottör som du fäster på paddeln. Försök att sitta kvar, onödigt att bada två ggr om dagen..

/Robert

Andreas Hedfors sa...

Micke, Christian och Robert!

Goda råd, tack alla.

* Frusna händer och linor är mkt riktigt ett problem Micke. Kör med våtdräktshandskar som extra nu, funkar någorlunda. Jag har en isskrapa som jag kallt räknar med att kunna pula bort is i utriggarröret om sådan samlats och jag välter. Kanske är då det elastiska bandet också fruset men det bör räcka för att få fast pontonen. Har också en extraponton om någon skulle paja. I sista hand är det telefonen till sjöräddningen som gäller.
* Kapell har jag just fått nytt mjukt av Fischer. Hade ett Snapdragon men det känns för hårt. Ska försöka köra med det närhelst det är lite vågor (men oftast tycker jag det bara droppar in försumbart med vatten).
* Två är trevligt men jag är tyvärr ensam jämt...

@Christian:
* Jepp, jag fick pröjsa moms och admin på jackan, dock ej tull pga lågt värde. Nu har den blivit stulen så jag letar efter en ny, kanske köper identisk.
* Jag kör alltid med uppblåsta pontoner invikta bakpå kajaken när det är risk för kapsejsning. Tror mig även kunna rigga dem i och ur röret sittande i kajaken (i lugn sjö åtminstone), vilket är nödvändigt om man lägger i från is t ex och vill ha dem ute när man drar fram kajaken.

Har paddlat en fem-sex gånger nu förra veckan t o m i går. Mest runt holmen, men ett par gånger till Djurgården. Drivis i bälten som bara nätt och jämnt gick att hugga sig igenom. Tur att jag inte hade nån skör kolfiberpaddel utan VKV:s kravallmodell. Var nära att välta i går när jag hackade mig fram och plötsligt högg i öppet vatten.