söndag 25 januari 2009

Lite debatt

I förmiddags var jag med i Medierna i P1 som kritiker av svenska mediers rapportering om anfallet mot Gazaremsan, utifrån en debattartikel jag skrev i Journalisten. Jag hade fixat brunch med några goda kollegor och det var fint att lyssna tillsammans. Skönt att reportern Tove Leffler inte klippt sönder mig eller så, och jättebra förstås att Mediernaredaktionen ville uppmärksamma rapporteringen.

Jag hade dock gärna sett att Medierna själva gjort research i frågan och kanske intervjuat någon utomstående; medieforskare eller folkrättare rentav, om vad de tycker. Som det var nu blev jag ganska sågad av redaktörer på SVT och DN, medan SvD:s Carina Stensson var mer kluven.

Lite olika bloggar har nämnt min kritik. Det vore kul att debattera detta mer. Jag menar alltså att svensk rapportering är bland de bästa i världen när det gäller den här konflikten, men ändå djupt underkänd. Man undviker sanningen: att Israels brott mot folkrätten är av en helt annan dignitet än palestiniernas, både nu i Gazaangreppet och under minst 20 år tillbaka.

I dag har jag pratat i telefon med Sven Wollter och Sverker Åström!

Inga kommentarer: