torsdag 6 maj 2010

Tillbaka på KTR (avsnitt 2)

Återigen har jag återvänt till KTR. Jag intensifierade mina tjatsamtal till regeringen och sa till slut till dem direkt att se till att jag ska sitta i radio- och tevehuset, även om inga papper är klara. Okej då. Så sen i går onsdag lunch är jag tillbaka.

Det har varit ganska bra med en paus. Jag har hunnit sortera tankarna. Jag tror jag ska hålla lite distans till bygget, vara en konsult som utvärderar nyheter och aktualiteter, coachar redaktörer, råder ledningen, arrangerar workshops och seminarier, hjälper till med internationella kontakter.

Första steget är rimligen att ta fram dokument som beskriver nyhets- och aktualitetsfunktionerna. Vad sänder vi, ungefär när, vilka resurser har vi. (Sådan information är ökänd i Postsovjet för att dels vara strategiskt hemlig, dels helt enkelt inte existera, ens för den högsta ledningen.)

Jag har dock parallellt återigen kastat mig in i att coacha nyhetsreportrar, försöka få hemsidans nyhetstjänst att funka och hjälpa till med biståndskontakter.

I morgon ska jag vara med i vårt direktsända program på ryska kl 16-17 "Dagsaktuellt" och diskutera reformen att göra om statsmedierna till public service.

Public service-processen är en av många spännande och smärtsamma reformprocesser just nu. Ett fåtal NGO:s har varit mkt aktiva och försökt att snabbt säkra liberala reformer, i detta fall en oberoende styrelse för bolaget. Några andra NGO:s började misstänka att de första NGO:erna inte är helt osjälviska i denna process. En stor diskussion hölls i dag, där regeringen gick in och utlyste ett nytt "informations-koordinationscentrum" som ska fixa detta. Men då tar det också flera månader och risken är att regeringen sätter dit lojala personer. Dock hoppas jag att regeringen kommer att vara ärlig - och rädd för väljarna - och tillsätta 15 hyfsat principstarka och ärliga människor.

Dessutom har jag upptäckt att själva lagen om Public Service, som skrevs 2007 men aldrig blev verklighet, och som nu återigen väckts till liv, innehåller lite auktoritära element.

(Här är några exempel, ur en analys jag skrev i förrgår:

In the 17-page Regulation, I note that in Article 4, point 1, it says OTRK is a "state TV and radio broadcasting organisation that has the status of a public TV and radio broadcasting org".

Article 6, point 2 counts as key tasks:
- executing informational policy that aids security, including informational, as well as state wholeness
- help maintaining and strengthening state unity of the country, and civil peace
- enacting active marketing, informational and advertorial policy, aimed at forming and supporting a positive image of Kyrgyzstan as a democratic state
- disseminating information of the Kyrgyz Republic, her internal and external policy, processes in the country and abroad, and disseminating official messages
- operatively informing clients of the actions of organs of state power, socio-political and other events in the Kyrgyz Republic and abroad

Article 7, point 1 says the corporation is obliged to:
- disseminate official messages from organs of the state power of the Kyrgyz Republic and cover their activities


Att det står att företaget ska "bedriva aktiv marknads-, informations- och reklampolitik, inriktad på att forma och stödja Kirgisistans positiva image som en demokratisk stat" är självklart helt underkänt för att det lätt kan användas av maktintressen som vill styra oss för att motivera censur eller propaganda. Dessutom är det en intellektuell och etisk förolämpning mot medarbetare och publik.

I morgon ska ett större forum från civila samhället nominera 15 kandidater till den oberoende styrelse som ska styra bolaget, som en buffert mot regeringen. Vi får se vad som händer i morgon på forumet, och i "Dagsaktuellt," dit vi åker direkt efteråt! Lyssna gärna här www.radio.kg (Kabarlar) från klockan 12.05 svensk tid i morgon fredag.

Nu blev jag just inbjuden till nåt samtal kl 14 i dag också om journalistik i krissituationer. Hå hå.

Vad mer?
* Regeringen har utfäst belöningar på fantasisummor upp till 100 000 USD till den som hjälper till att gripa skurkar från den gamla regimen. Presidentens förra stabschef Oksana Malyvanova, som kallades okrönt drottning över kirgisiska tevekanaler, har gripits och sitter i häktet mittemot min lägenhet tror jag.
* Landockupanterna utanför Bisjkek har åtminstone delvis drivits bort.
* 75-mannakommissionen som ska analysera konstitutionen började jobba i onsdags. Håll tummarna. Men de gör säkert ett bra jobb. Frågan är om regeringen tar in deras rekommendationer.
* Det har varit en del oroligheter i söder. Etniska spänningar tycks överbryggas av en allmän misstänksamhet mot (oss i) norr. Meddelandet till regeringen här i Bisjkek sägs vara: Visa oss vilken nytta vi kan ha av er, annars drar vi våra egna slutsatser...

Jaja. Jag fortsätter att äta god mat på kvällarna. Vår sekreterare ger oss gott kaffe med kondenserad mjölk i mitt. Hon har fortfarande ont i huvudet efter bilkraschen när hon åkte med förra radiochefen i hög fart undan revolutionen. Äsch där kom jag in på politik igen. Jag planerar att försöka engagera mig i gatuteater el dyl för att inte bara jobba med samhällsfrågor!

Inga kommentarer: